Dziewczynka lat 9. Upośledzona intelektualnie w stopniu umiarkowanym. I etap edukacyjny, drugi rok nauki w zespole klasowym ogólnodostępnej szkoły (wcześniej rok uczęszczania do oddziału przedszkolnego tej samej szkoły).Dziewczynka pogodna, śmiała, otwarta: łatwo i bez zahamowań nawiązuje kontakt. W pracy mało wytrwała, łatwo zniechęca się, nie przyjmuje krytyki nauczyciela, ma skłonności do dekoncentracji uwagi swojej i osób z otoczenia. Potrafi rozpoznać przedmioty ze względu na kształt i ich przydatność użytkową. Niski poziom sprawności motorycznej ciała, szczególnie ręki. Koordynacja wzrokowo – ruchowa niedojrzała. Ubogi zasób słów. Odczuwa silną potrzebę dzielenia się swoimi przeżyciami z nauczycielem oraz kontaktu i akceptacji przez klasę. Rozpoznaje podstawowe kolory, zna dni tygodnia i pory roku. Liczy porządkowo na konkretach. Dzieli proste wyrazy na sylaby (z klaskaniem).
METODY PRACY:
· Ćwiczenia motoryki małej.
· Zajęcia stymulująco – terapeutyczne – metoda wzmocnień pozytywnych.
· Zajęcia rozwijające percepcję wzrokowo – słuchową.
· Elementy pedagogiki zabawy.
· Ćwiczenia rozwijające manualizm.
· Muzykoterapia.
· Elementy rytmiki i koordynacji ruchu ciała.
· Ćwiczenia koordynacji wzrokowej.
CELE:
· Zachęcanie do komunikowania się z otoczeniem.
· Wyrabianie umiejętności nawiązywania kontaktów.
· Doskonalenie percepcji wzrokowo – słuchowej.
· Przybliżenie wiedzy o otoczeniu.
· Rozwijanie akceptacji siebie.
· Uspołecznianie.
· Usprawnienie motoryki ciała.
I. Samoobsługa:
1.
Ubieranie się:
- doskonalenie umiejętności odpinania i zapinania odzieży z różnym typem zapięć,
- kształtowanie potrzeby sprawnego rozbierania się i ubierania w ubikacji,
- doskonalenie umiejętności sznurowania butów,
- wdrażanie do estetycznego poczucia swego wyglądu (ubiór, uczesanie),
- uzmysłowienie potrzeby dostosowania ubioru do specyfiki pogody i pory roku.
2.
Zachowanie się w grupie i sytuacji:
- uczenie zasad kulturalnego zachowania się podczas spożywania posiłku, posługiwania się sztućcami, nakrywania stołu,
- uświadomienie potrzeby zachowania porządku w miejscu pracy.
3.
Zachowanie higieny:
- wdrażanie do stosowania się do podstawowych zasad higieny osobistej (mycie zębów, mycie rąk, zmiana bielizny, utrzymanie czystości odzieży).
II. Komunikowanie się:
- utrwalenie nawyku witania się i żegnania z najbliższymi, nauczycielem, kolegami,
- wdrażanie do uważnego i rozumnego słuchania poleceń i odpowiedniego reagowanie na nie,
- nazywanie i rozpoznawanie przedmiotów ze względu na kształt, kolor, przeznaczenie,
- właściwe sygnalizowanie swoich potrzeb i odpowiednie wyrażanie swoich emocji,
- formułowanie prostych zdań i pytań,
- budowanie krótkich ustnych wypowiedzi dotyczących spostrzeżeń, przeżyć i doświadczeń dziecka (kształtowanie mowy opowieściowej),
- rozpoznawanie symboli monet, uczenie się ich przydatności,
- nauka krótkich rymowanek, wierszyków na pamięć i ich odtwarzanie,
- przeliczanie jednostkowych figur, przedmiotów (od 1 do 10),
- zespołowe śpiewanie fragmentów piosenek,
- naśladowanie (powtarzanie) dźwięków pochodzących z otoczenia dziecka,
- słuchanie opowiadań, bajek (rozwijanie wyobraźni),
- ćwiczenia wyraźnej mowy – powtarzanie wyrazów, artykułowanie głosek, sylab.
III. Zajęcia:
A. Ćwiczenia manipulacji celowej.
- wycieranie tablicy gąbką,
- rysowanie kredą na tablicy,
- pielęgnacja kwiatów,
- cięcie nożyczkami,
- porządkowanie stolika i przyborów w szafce.
B. Wykorzystanie technik plastyczno – technicznych.
- posługiwanie się kredkami ołówkowymi, świecowymi, ołówkiem,
- posługiwanie się pędzlem i farbami,
- tworzenie z plasteliny, modeliny, masy solnej.
C.
Zabawy manipulacyjne z wykorzystaniem klocków mozaikowych, patyczków,
przedmiotów codziennego użytku, zestawów konstrukcyjnych.
1. Rozwijanie motoryki dużej:
- doskonalenie umiejętności samodzielnego poruszania się po schodach i między ławkami,
- ćwiczenie umiejętności dostosowania się do chodzenia w parach i wykonywania ruchów całej grupy dzieci (np. te same ćwiczenia ruchu rąk, nóg, głowy, bioder itp.)
- udział w zabawach i grach ruchowych (czworakowanie, pełzanie, przeciąganie, skakanie przez niewielkie przeszkody, poruszanie się po równoważni, próby skoków na skakance, przeciąganie się przez szarfę gimnastyczną, chwyty i rzuty piłki).
IV. Uspołecznienie.
- ćwiczenia umiejętności zachowania się w miejscach publicznych (sklep, autobus, ośrodek zdrowia itp.),
- stosowanie form i zwrotów grzecznościowych w różnych sytuacjach znanych dziecku z doświadczenia
- uwrażliwienie na potrzeby innych, docenianie i rozumienie uczuć kolegów,
- kształtowanie świadomości charakteru relacji społecznych typu:
dziecko – rodzice
dziecko – rodzeństwo
dziecko – koledzy
dziecko – nauczyciel
dziecko – obca osoba
- posługiwanie się wiedzą dotyczącą znajomości własnych danych:
imię
nazwisko
imiona rodziców
adres
- kształtowanie odpowiedzialności za powierzone zadania (dyżur w klasie),
- uczenie zasad pracy w grypie, zespole; dzielenie się swoimi pomysłami; akceptacja zdania kolegów (zgoda na krytycyzm otoczenia, krytyczna samoocena),
- zaznajomienie z podstawowymi zasadami ruchu drogowego (bezpieczne poruszanie się po jezdni, korzystanie z autobusu),
- wdrażanie do aktywnego odbioru programów interesujących i przeznaczonych dla ucznia.
Przewidywane osiągnięcia po I etapie kształcenia:
- samodzielnie ubiera się i rozbiera, potrafi wkładać obuwie,
- sygnalizuje swoje potrzeby fizjologiczne,
- przestrzega zasad higieny osobistej,
- potrafi komunikować się ze swoim otoczeniem,
- zna swoje dane osobowe, adres zamieszkania oraz strukturę swojej rodziny,
- zna swoje najbliższe otoczenie, imiona kolegów z klasy oraz innych uczniów,
- zna i przestrzega zasady obowiązujące w szkole,
- używa zwrotów grzecznościowych w stosunku do osób starszych i swoich kolegów,
- wypełnia obowiązki dyżurnego w klasie oraz inne powierzone zadania,
- zna i przestrzega zasad bezpiecznego poruszania się po drodze,
- potrafi zachować porządek na swoim miejscu pracy,
- dba o przybory szkolne i sprzęt znajdujący się w szkole,
- nazywa przedmioty ze swojego otoczenia i zna ich zastosowanie,
- posługuje się różnymi przyborami szkolnymi (kredki, linijka, nożyczki, klej, farby, plastelina, ołówek, długopis),
- dokonuje doboru programów telewizyjnych ze względu na swój wiek,
- bierze udział w zabawach i grach zespołowych,
- rozpoznaje podstawowe kolory,
- buduje krótkie ustne wypowiedzi,
- zapamiętuje krótkie fragmenty wierszy, piosenek,
- zna podstawowe monety i ich przydatność,
- potrafi częściowo krytycznie ocenić swoje zachowanie.
Opracowała: mgr Jolanta Popowicz
Bibliografia:
-
Program wychowania i nauczania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym opracowany przez zespół pod przewodnictwem Lidii Klaro – Celej, Warszawa 1997 Nr DOW – 4014 – S – 2
- Orzeczenie nr 28/2002/2003 o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Zamościu.